tandpasta
Tandplaque op je tanden, kiezen en langs de tandvleesrand kan gaatjes en tandvleesontsteking veroorzaken. Door gebruik te maken van tandpasta kan je gemakkelijker plaque wegpoetsen, daarnaast zorgt het voor een frisse smaak in de mond.

Wat is een goede tandpasta?

Het is verstandig om een tandpasta te gebruiken die fluoride bevat. fluoride maakt de tanden en kiezen sterker en biedt daardoor bescherming tegen gaatjes.
Bij kinderen is het advies om direct naar het doorbreken van het eerste tandje te gaan poetsen met een speciale tandpasta voor kinderen. Voor kinderen is het fluoridegehalte in deze tandpasta aangepast, aangezien kinderen de tandpasta vaak doorslikken.

Naast dat een tandpasta fluoride bevat zijn er ook tandpasta’s de specifiek zijn voor een bepaalde problemen:

• Tandpasta voor gevoelige tanden;
  • Anti-tandsteen;
  • Tandpasta tegen tandvleesontsteking;
  • Tandpasta’s die enzymen bevatten;
  • Whitening tandpasta’s.

Voor gevoelige tanden

Het is heel vervelend als je iets kouds of warms eet of drinkt en je krijgt een pijnscheut omdat je tanden zo gevoelig zijn. Gelukkig zijn er hiervoor speciaal ontwikkelde tandpasta’s voor gevoelige tanden. Deze tandpasta’s leggen een laagje over je blootliggende tandhals, waardoor de pijnprikkel vermindert of verdwijnt. Bekende merken die helpen tegen gevoelige tanden zijn Vitis Sensitive, Elmex Sensitve, Senodyne en GUM sensivital.

Anti-tandsteen

Er zijn speciale tandpasta’s die de vorming van tandsteen remmen bijvoorbeeld de Prodent Anti-tandsteen. Tandsteen zal niet helemaal worden voorkomen, maar het zal wel minder zijn. Daarnaast is het tandsteen dat aanwezig is minder hard, waardoor deze gemakkelijker te verwijderen is door de tandarts of mondhygiënist.

Tandpasta tegen tandvleesontsteking

Er zijn diverse soorten tandpasta’s die tandvleesontsteking tegengaan. Vaak zijn dit tandpasta’s met antibacteriële middelen erin een voorbeeld hiervan is Perio-aid of Curasept. Deze tandpasta’s mag je maar tijdelijk gebruiken en worden veelal geadviseerd door je tandarts of mondhygiënist.
Daarnaast zijn er ook tandpasta tegen tandvleesontsteking te krijgen die je langdurig mag gebruiken. Deze tandpasta’s kunnen op natuurlijke basis zijn of met een lagere concentratie antibacteriële middelen. Bekende merken zijn Vitis gezond tandvlees, Bluem en GUM gingidex.

Tandpasta’s met enzymen

Van nature bevat je mond een grote microflora. Deze kan uit balans raken als je mondgezondheid vermindert. Om je mondfora te verbeteren, kun je gebruik maken Zendium een tandpasta met enzymen. De enzymen helpen onder andere de vorming van tandplaque tegen te gaan, waardoor de kans op gaatjes minder wordt.

Deze tandpasta’s hebben een positieve bijwerking, zij kunnen tevens goed ondersteunen bij mensen die veel last hebben van aften. In een aantal gevallen verdwijnen de klachten of worden de klachten minder ernstig.

Whitening tandpasta

Er zijn diverse soorten whitening tandpasta’s op de markt. Deze tandpasta maken gebruik van verschillende technieken. Zo zijn er tandpasta’s die gebruik maken van de blauwe lichtdeeltjes bijvoorbeeld Colgate Max White; door het lichtval op je tanden lijken je tanden optisch witter. Sommige tandpasta’s bevatten bepaalde schuurmiddelen, hierdoor worden verkleuringen van de tanden afgepoetst.
Redelijk nieuw op de tandheelkundige markt zijn de tandpasta’s met actieve koolstof. De actieve koolstof zorgt ervoor dat de deeltjes die aanslag veroorzaken worden geabsorbeerd. Een merk die deze actieve koolstof bevat is de Curaprox Black is White tandpasta.
De laatste zijn de tandpasta’s op basis van hydroxyapatite, deze stof moet ervoor zorgen dat de natuurlijke kleur van de tanden hersteld word. Een bijkomend voordeel is dat deze tandpasta ook effectief is tegen gevoelige tanden. Een merk dit deze techniek bevat is de Vitis Whitening.

Conclusie

Er is niet één tandpasta het beste. Belangrijk is dat je een tandpasta kiest die aansluit bij jouw wensen. Om gaatjes en tandvleesontstekingen te voorkomen, is een goede plaqueverwijdering veel belangrijker dan de tandpasta die je gebruikt. Het is daarom belangrijk om twee keer per dag minimaal 2 minuten zorgvuldig te poetsen.