Dat roken slecht voor de gezondheid is weten we allemaal. Maar ook voor het gebit is roken erg slecht. Het veroorzaakt onder andere aanslag op tanden en tandvlees, verkleuring van de tanden en een slechte adem. Daarnaast leidt roken op langere termijn een groter risico op mondkanker en tandvleesaandoeningen.

Roken en tandvleesontsteking

Bij rokers zal o.a. nicotine uit de tabaksrook doordringen in het tandvlees. Daardoor zullen de bloedvaten in het tandvlees vernauwen en de wand van de bloedvaten wordt minder doorgankelijk voor de afweercellen. Het gevolg is dat minder afweercellen uit de bloedvaten naar de tandplak kunnen gaan. Bovendien zorgen schadelijke stoffen uit de rook ervoor dat de afweercellen minder goed functioneren in hun afweer tegen de bacteriën in de tandplak. Daardoor is de kans op het ontstaan van parodontitis bij rokers groter dan bij niet-rokers. Daarnaast zorgen schadelijke stoffen uit de tabaksrook voor een verminderde productie van speeksel, waardoor er minder afweerstoffen in de mondholte aanwezig zijn.

Voorts zijn er inmiddels sterke aanwijzingen dat er onder invloed van tabaksrook een verandering optreedt in de samenstelling van de tandplak. Bij rokers zou het aantal agressieve bacteriën in de tandplak namelijk toenemen, waardoor de aanval op het tandvlees sterker wordt. Het risico dat de afweercellen de bacteriën in de tandplak niet meer onder controle kunnen houden, neemt daardoor toe.

Al deze gevolgen van het roken leiden tot een verhoogd risico op het ontstaan van parodontitis.

Een ander probleem is dat door het vernauwen van de bloedvaten de ontsteking in het tandvlees niet of niet tijdig opgemerkt, waardoor het risico bestaat dat de tandvleesontsteking op den duur ongemerkt overgaat in parodontitis.

Wij hebben u al uitgelegd dat roken, als gevolg van een verandering in de samenstelling van de tandplak, leidt tot een sterkere aanval van de bacteriën op het tandvlees, en een verminderde afweer tegen die bacteriën tengevolge van veranderingen in de bloedvaten en verminderde speekselproductie. Deze factoren zorgen ervoor dat er bij rokers die parodontitis hebben meer en sneller kaakbot wordt afgebroken dan bij niet-rokers met parodontitis. Bovendien blijkt uit onderzoek dat rokers met parodontitis minder goed op een behandeling van parodontitis reageren dan niet-rokers met parodontitis.

Roken en implantaten

Een implantaat is een kunstwortel die in de kaak wordt geplaatst. Wanneer de kunstwortel voldoende is vastgegroeid kan er een kroon, brug of prothese op worden geplaatst.

Roken veroorzaakt een vernauwing van de bloedvaten in het tandvlees, hierdoor vertraagt het de genezing van wonden in de mond. De kans dat het implantaat los laat of niet goed vastgroeid in het kaakbot is door het roken bijna 3 keer groter dan bij niet-rokers. Veel tandartsen zijn daarom terughoudend om implantaten te adviseren bij rokers.

Roken en verkleuringen van tanden

Roken kan tot een verkleuring van uw tanden, kiezen en vulmaterialen leiden. U kunt rookaanslag vergelijken met de aanslag die ontstaat door thee. Rookaanslag is alleen veel moeilijker te verwijderen.

Indien uw tanden zijn gebleekt heeft roken hierop een nadelig effect, vooral in de periode direct na het bleken.

Stoppen met roken

U weet al lang dat roken schadelijk is voor de gezondheid en dat het daarom verstandig is om te stoppen met roken. De schadelijke effecten van roken op tandvleesontsteking vormen een extra reden om niet te roken.

Wilt u stoppen met roken, vraag daarbij dan hulp van uw huisarts of de Stichting Volksgezondheid en Roken, kortweg STIVORO.

Al na twee tot zes weken na het stoppen met roken is het effect ervan zichtbaar in uw mond. Tenminste uw mondgezondheid verslechtert niet verder.