Pijn kan een heleboel oorzaken hebben. Soms is pijn moeilijk te traceren. Hieronder bespreken we de belangrijkste oorzaken, namelijk de zenuwontsteking, een gevoelige tandhals, ontstoken tandvlees, trekken van een kies, de zenuwbehandeling, boren en vullen, verwijderen van tandsteen.

Zenuwontsteking

Pijn die vanzelf ontstaat en blijft aanhouden wijst vaak op een probleem. Is de pijn scherp en stekend van aard en straalt hij uit naar andere tanden, dan kan dit duiden op een zenuwontsteking van de tand. Pijn bij een zenuwontsteking kan toenemen met warm eten of drinken en afnemen door koud eten of drinken. Een zenuwontsteking wordt gekenmerkt door een hevige afweerreactie van de bloedvaatjes in de tand. Deze bloedvaatjes gaan als het ware ‘openstaan’ en door het uittreden van vocht, zal de druk in de tandzenuw toenemen. Deze toename van druk gaat gepaard met pijn.

Een zenuwontsteking kan bijvoorbeeld ontstaan doordat een gat in de tand niet op tijd wordt behandeld, waardoor bacteriën de zenuw binnen kunnen dringen. Om verdere problemen zoals een kaakontsteking te voorkomen is het verstandig zo spoedig mogelijk de tandarts te raadplegen. U kunt in de tussentijd een veilige pijnstiller zoals Paracetamol innemen om de pijn tijdelijk wat te verlichten.

Soms gaat de pijn vanzelf over; dan is de tandzenuw waarschijnlijk afgestorven. Het gevolg hiervan is dat u soms tijden geen pijn meer heeft. Na enige tijd kan de kies of tand toch opnieuw gevoelig worden. De pijn is nu anders. De pijn zit dieper in de kaak en is doffer van karakter. Het is nu makkelijker de pijnlijke tand aan te wijzen. Voelt de tand of kies wat hoger aan en is hij gevoelig bij het bijten, dan kan dat wijzen op een wortelpuntontsteking. Als complicatie kunt u een dikke kaak krijgen. Neem in deze gevallen direct contact op met uw tandarts.

Het is ook mogelijk dat de scherpe pijn bij een zenuwontsteking niet meer overgaat en de pijn verhevigt met bijten en bij druk op de kaak ter plaatse van de tand of kies. U heeft dan een combinatie van een wortelpuntontsteking en een zenuwontsteking. Ook kunt u een dik gezicht krijgen. Raadpleeg altijd uw tandarts.

De gevoelige tandhals

Naast de scherpe stekende pijn die blijft aanhouden, is er de pijn die optreedt bij warm of koud eten en drinken. Deze pijn wijst op een overgevoelige zenuw of een gevoelige tandhals. Is deze gevoelige tandhals de oorzaak, dan gaat de pijn vaak vanzelf weer over. Wordt de tand echter steeds gevoeliger en duurt de pijn langer, dan kan dit duiden op een zenuwontsteking. Uw tandarts kan u helpen bij gevoelige tandhalzen.

Ontstoken tandvlees

Tenslotte is er de zeurende en knagende pijn. Heeft u daar last van en een vieze bittere smaak in de mond, dan kan ontstoken tandvlees of een doorbrekende verstandskies de oorzaak zijn. Er is vaak een pijnlijke plek aan het tandvlees te voelen. Ook kan het tandvlees dikker zijn. De pijnlijke plek goed borstelen of stokeren helpt soms, maar mocht dit niet helpen, neem dan contact op met de tandarts. De tandarts kan het ontstoken tandvlees voor u uitspuiten met een waterstofperoxideoplossing, waarna de pijn over gaat.

Het trekken van een kies

Pijn na het trekken van een kies is geen uitzondering. U kunt op advies van uw tandarts of huisarts een veilige pijnstiller zoals paracetamol nemen. Duurt de pijn langer dan twee dagen en krijgt u een vieze smaak in de mond, bel dan de tandarts. Er is waarschijnlijk sprake van een ontstoken wond.

De zenuwbehandeling

Pijn na een zenuwbehandeling kan soms zeer heftig zijn. Vaak duurt deze niet langer dan precies twee dagen. Mocht een gewone pijnstiller in deze periode niet meer helpen of de pijn na enkele dagen nog voortduren, neem dan contact op met uw tandarts.

Het boren en vullen

Pijn na het boren en vullen van een tand of kies kan zich uiten in verhoogde warmkoudgevoeligheid of het gevoel van ‘stroompjes’. Dit hoeft niet verontrustend te zijn en deze pijn kan soms wel vier tot zes weken duren. Wordt de pijn langduriger en heftiger van aard, neem dan contact op met uw tandarts.

Het verwijderen van tandsteen

Pijn na het verwijderen van tandsteen kan ontstaan doordat uw tandvlees ontstoken was of doordat de tandhalzen bloot komen te liggen. Poets de tanden niet te hard maar wel nauwkeurig. Het probleem zal vaak binnen een paar dagen over zijn.